”...Besætningen er ung og velvalgt. Der er decideret fine sanglige oplevelser og flot timing i ensemblerne, selv om forestillingen spiller uden dirigent. Dertil kommer nogle gode grin undervejs. De hjerteligste sikres af Signe Asmussen i bukserollen som den fnisende page Cherubino. Hun er guld værd, når hun – lille stump som hun er – sættes op i lænestolen og skældes ud af Greven, som hun har gemt sig for.” (Thomas Michelsen i Politiken)

                   

 

 

Curriculum vitae:

 

(For English version, please look further down the page!)

 

PDF-versions under "Photos, downloads"

 

Signe Asmussen, sopran, uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København med Bodil Øland og Keld Thaarup som lærere. Debuterede i 2001 fra Solistklassen sammesteds, med strålende anmeldelser, der udråbte hende til ”en sanger med ekstraordinære muligheder” og en ”vokal intimforfører”...

Nysgerrighed og en glubende appetit på nye udfordringer har ført hende ad mange forskellige veje, og hun har nu for alvor slået sit navn fast som én af de mest alsidige og karismatiske, yngre sangerinder, en musikalsk kamæleon, som uden problemer boltrer sig i snart sagt alle genrer.

Med en forkærlighed for lied'en som enkelt udtryksmiddel har favoritdisciplinen altid været lied-koncerter, som bringer hende tæt på publikum, og med et enormt og alsidigt repertoire er hun en af landets mest efterspurgte lied-fortolkere. Som medstifter af Liedkompagniet, ledet af pianisten Christian Westergaard, og igennem et mangeårigt, fast samarbejde med pianisterne Arne Jørgen Fæø, Christen Stubbe Teglbjærg, Berit Johansen Tange og Erik Kaltoft har hun givet et utal af koncerter herhjemme og i udlandet, hvor hun også har arbejdet med prominente pianister som Howard Shelley, Peter Hill og Rudolf Janssen, med recitals i National Gallery og Wigmore Hall i London, Symphony Hall i Birmingham, The National Galleries i Edinburgh og Concertgebouw i Amsterdam.

 

Hendes utrættelige indsats for lied'ens udbredelse indbragte hende i 2009 den prestigefyldte Aksel Schiøtz-pris.


Hun er tilbagevendende solist med snart sagt alle landets orkestre, og har arbejdet med dirigenter som Thomas Dausgaard, Lan Shui, Franck Ollu, Tobias Ringborg, Michel Tabachnik, Michael Seal, Alexander og Howard Shelley og Rodolfo Fischer, ligesom hendes store interesse for kammermusik og ny kompositionsmusik har bragt hende i tæt kontakt med ensembler som Copenhagen Saxophone Quartet, Esbjerg Ensemble og Storstrøms Kammerensemble, med hvem hun igennem årene har udviklet et tæt samarbejde.

Udstyret med et skarpt øre og et usædvanligt talent for nodelæsning går hun på opdagelse i den nye musik med trioen Voz Nueva, og gennem et mangeårigt samarbejde med ensembler som Figura, Scenatet, Århus Sinfonietta og Athelas Sinfonietta Copenhagen har hun været med til at uropføre adskillige nye værker og operaer.

Publikumstække og et åbenlyst skuespiltalent har de sidste par år bragt flere og flere engagementer på både Det Kongelige Teater, Rialto Teatret og Den Jyske Opera, bl.a. som Cherubino i ”Figaros Bryllup”, Bertha i ”Barberen i Sevilla”, Valencienne i ”Den Glade Enke”, Idamante i ”Idomeneo”, Musetta i "La Bohème", Carmen og Micaëla i "Carmen", og senest, med Guido Paevatalus turnerende kammer-operakompagni "Guidopera", en meget rost Cio-Cio San i "Butterfly". 


Signe Asmussen har, udover Aksel Schiøtz prisen, modtaget adskillige priser og legater, bl.a. Sonnings Stipendium 2002, Holstebro Musikpris 2002, Rhein van Hauens Legat, og Tonny Landy og Tove Hyldgaards Legat.

 

 

CV in English:

 

Since graduating from the Royal Academy of Music in Copenhagen with reviews that named her “the voice of possibilities”, “a natural interpreter”, and “an intimate vocal-seducer”, Danish soprano Signe Asmussen has worked as a soloist with most of the national orchestras and choirs.

Now, she is one of the most sought-after, Danish recitalists, with an ongoing cooperation with pianists such as Christen Stubbe Teglbjærg, Berit Johansen Tange, Christian Westergaard, Erik Kaltoft, and Norwegian Arne Jørgen Fæø, promoting one of her favourite disciplines: The intimate recital with focus on the extended lied-repertoire from all around the world, which brings her in close contact with her audience.

 

For this, she has recently been awarded the prestigious Aksel

Schiøtz Prize 2009.

 

She has worked with international renowned conductors and pianists such as Thomas Dausgaard, Michel Tabachnik, Franck Ollu, Lan Shui, Lars Ulrik Mortensen, Rodolfo Fischer, Michael Seal, Alexander and Howard Shelley, Peter Hill, and Rudolf Jansen, and international concert venues count Wigmore Hall and National Gallery in London, Symphony Hall in Birmingham, The National Galleries in Edinburgh, Concertgebouw in Amsterdam, along with all of the important concert halls in DK.

 

She has appeared in numerous productions at the Royal Opera, Copenhagen, and The National Opera, Århus: as Cherubino in "Le Nozze di Figaro", Bertha in "Il Barbiere di Siviglia", Valencienne in "The Merry Widow",  Idamante in "Idomeneo", as well as Musette in "La Bohème", Carmen & Micaëla in "Carmen", and, most recently, as a very successfull Cio-Cio San in "Madama Butterfly".

 

Her curiosity and sharp musicality combined with an incredible talent for interpreting contemporary music is explored with her contemporary trio, Voz Nueva, with colleagues Frederik Munk Larsen, guitar, and Henrik Larsen, percussion, and it has made her a preferred guest with national ensembles such as Athelas Sinfonietta, Ensemble Figura, The Scenate, The Esbjerg Ensemble, and Danish Chamber Players.

 

She has recorded several solo-cd’s for the Danish cd-labels DaCapo and Classico, portraying a.o. Danish composers such as Otto Mortensen ("Songs") and Ib Nørholm ("Songs of Their Times") and German Carl Maria von Weber ("Meine Lieder, meine Sänge").

Foto: Anders Bach

Den Jyske Opera 2006 
Cherubino i Figaros Bryllup

Stående: Vibeke Kristensen som Susanna

Siddende th: Elsbeth Dreisig som Grevinden